Пређи на главни садржај

Дека Добри - Доживотни добротвор

У посрнулом свету, дека Добри био је пример не само Бугарској, већ читавом човечанству да ипак постоји нешто изнад нихилизма и егоцентризма, и да не постоји ништа веће од давања. За живота, у народу проглашен живим свецем, упокојио се у уторак 13. фебруара у својој 103. години.

Добри Димитров Добрев, рођен је 20. јула 1914. године у селу Бајлову у Бугарској. Корени  његовог човекољубља сежу у детињство. Његова мајка радила је у сиротишту, док је његов отац истој установи једном приликом платио рачун за струју како деца не би остала препуштена немаштини. Родитељски примери љубави и одрицања за ближњег, имали су на њега велики утицај.

Када је имао две године, отац му је погинуо од повреда задобијених у Великом рату. Од тада, његова мајка, сама га је подизала заједно са његове три сестре. Преузевши заштитничку улогу своје породице, служио је као телохранитељ царске породице и цара Бориса III. Приликом бомбардовања Софије и неуспелог атентата на царев живот, чудесно је преживео и скоро потпуно оглувео. Овај догађај потпуно му је променио живот, одлучивши да по повратку из службе, свој живот посвети Богу.
Познатији као дека Добри (буг. Дядо Добри) ушао је у центар пажње откако је у јавности обелодањено да је како би стигао до Софије од његовог дома у Бајлову, годинама пешачио око 45 километара, молећи за новац који би потом донирао у добротворне сврхе.

Након проведених неколико година на улазу у храм Светог Александра Невског, са пластичном чашицом у руци, дека Добри скупио је невероватних 20.000 евра (40.000 лева) за Саборни храм у Софији, што га чини у последњих сто година највећим добротвором те светиње. Такође, даривао је и Елешнички манастир са 12.500 евра (25.000 лева), цркву Светих Кирила и Методија у Бајлову са 5.000 евра (10.000 лева), сиротишта, школе и друга места где је то било потребно. Године 2000, све што је било у његовом власништву донирао је Бугарској Православној Цркви и наставио да живи у помоћном објекту у склопу храма Светих Кирила и Методија у родном селу. Упркос свом поодмаклом добу, до краја живота активно је учествовао у обнови храмова.

Доброта, скромност и његов аскетски начин живота многи су сматрали изузетним моралним примером у времену посрнулих вредности. Због свог подвига, снажне вере у доброту, чистих и искрених дела наде и љубави које је давао онима који очајавају, старац је био веома поштован од људи свих друштвених слојева. Живео је само од своје пензије од 100 евра,  и хране добијене управо захваљујући дарежљивости људи које је додирнула несебична душа старца.
Последњих година уместо пешачења користио је градски превоз, мисионарећи, и уживајући у разговору са ужурбаним пролазницима, целивајући руку свакоме ко би стао да разговара са њим.

Његова појава у, ништа мање него код нас, обезбоженом и осиромашеном бугарском друштву исцрпљеном тоталитарним комунизмом и исто тако беспоштедним еврофанатизмом препуном корупције и бескрупулозне борбе за материјално благостање, стекла је велику популарност.

О њему снимљено је више емисија, на стотине клипова које можете пронаћи, добио је сајт, али и фејсбук страницу која је за пет година са 30 нарасла на скоро 300 хиљада чланова. Приликом номинације за Медијску личност 2013. године, дека Добри освојио је већину гласова, и то не само у категорији за добротворне сврхе у којој је и био номинован, већ је освојио више гласова од свих других учесника заједно.

Године 2015. завршен је и филм „Тихи ангел“ у америчко-немачко-бугарској копродукцији. Филм говори о његовом детињству, духовном узрастању, али и искушењима са којима се сусретао прехрањивајући породицу, током Другог св. рата, богоборног режима... Такође приказује интервјуе са његовим ближњима али и са последњим бугарским царем и бившим премијером Симеоном II Сакскобургготским.

У молитви смо да ће најпре Синод БПЦ Доброг деку прогласити за светитеља, и да ће Господ и овога пута, пројавити своје свете. Замислите да се у мору антипразника, јави Дан Деке Доброг, где бисмо, све што смо планирали да потрошимо на непотребан луксуз: кафу, алкохол, дуван, сок, кладионицу, храну; донирали ближњима. Новцем који би се тога дана сакупио у целом свету покренут међусобним милосрђем, могло би се помоћи на хиљаде угрожених. Услов би био да бар један дан у години будемо скромни, на Дан Деке Доброг. 

Добра воља је истина. Све у њој је добро. Не смемо лагати, нити красти, нити чинити прељубу. Морамо волети једни друге као што Бог нас воли. Дека Добри

Коментари

Најчитанији текстови

Ијан Кертис (Џои Дивижн) - Бескрај говори

"Терет који носим, и поред унутрашњег склада, прихватам као проклетство, несрећну погодбу..." Већина људи зна како је тешко носити у себи бол због нечега. Свако је носи на свој начин и на различите начине се бори са њом. Ретко ко на крају из те борбе изађе као победник. Како је онда тешко носити у себи бол целог света? Како је то када вашој личној патњи додате патњу сваког појединца на свету, када вашој личној борби додате борбу неког клинца са улице, деца из прихватилишта, радника треће смене, проститутке, затвореника... Како је када вас поред личне немоћи да утичете на свој живота разара и немоћ да утичете на свет за који видите да ''у злу лежи''? Како је када фанатично тражите љубав у свету из кога је она протерана? Такав је био Ијан Кертис. Тако је настао ''Џои Дивижн''.

Како је будиста постао светогорац

На мом последњем путовању на Свету Гору срео сам искушеника- монаха из Кине.  Уствари, он ме је изненадио својим присуством. Православна раса (мантија прим. прир.) на кинеском човеку? Донекле сам се изненадио. Никада ово нисам видео раније изблиза, само у мисионарским сликама. Зар наследник велике културне традиције да прихвати Хришћанство? Моји пријатељи и ја радознало смо га питали о томе.

Андреј Тарковски - Борба за духовност у уметности

Aндреј Тарковски није најпознатији светски редитељ. Његови филмови не рекламирају се на великим билбордима, не најављују се данима и не приказују у ударним терминима на ТВ каналима. Његови филмови не служе да се опустите, уз храну и пиће убијете пар сати, насмејете се и забавите. Они нису храна за потрошачку културу данашњег друштва. Тарковски је остао становник Зоне из ''Сталкера'', зоне у коју се данас све више људи боји да уђе, јер им је светско шаренило и гламур много примамљивије. Филмови Андреја Тарковског не служе да на два сата заборавите на свет око себе, већ напротив, да преиспитате себе и сврху свог постојања.

Култура тетовирања у Православљу

Наше истраживање је покушај да се одговори на тему која заокупља све већу пажњу свих верника, а које неће садржати пристрасне и непоткрепљене закључке, што махом јесте случај. Намера овог чланка није ни промоција нити позив на неодмерено и непромишљено тетовирање (које овде треба да нађе своје утемељење). Наше мишљење не претендује да буде једино меродавно, али јесте сведочанство да православље није изолован случај када говоримо о култури тетовирања.

Мистични мотиви у песмама ВИС Идола

За време СФРЈ, у домаћим књижарама могла се наћи литература од римокатоличког мистицизма па све до далекоисточних философија и религија. За православну мисао, није било места. Разлог јасан, највећи конститутивни народ   требало је разграничити и поделити у сваком смислу, а православље је (бар традиционално) било већински вероисповедање у Срба. Отуда и пројекат Македонске Православне Цркве, црногорске нације, покрајинских граница из 1974. Управо у једној таквој атмосфери 1982. излази албум ВИС Идола под називом „Одбрана и последњи дани“, као својеврсна контрамера и истинска побуна.